Hongkong-Zuhai-Macao – Maailman pisin merisiltayhteys
OBO Bettermann osallistui rakentamiseen mittavasti tuotteillaan
Projektin kuvaus
Kahdeksan vuoden rakennusaika, 55 kilometrin pituus, 40 000 ajoneuvoa päivittäin, 420 000 tonnia terästä, kustannukset 14 miljardia euroa, merisiltayhteys Honkongin, Zuhain ja Macaon välillä - nämä luvut kuvaavat kiinalaista mammuttiprojektia, joka yhdistää useita siltoja, tunneleita ja keinotekoisia saaria Helmijoen suistossa. Tällä tavoin se kytkee Manner-Kiinan tiiviimmin Hongkongin ja Macaon suurkaupunkeihin.
Honkong-Zuhai-Macao merisiltayhteys lyhentää neljän ja puolentunnin matka-ajan Hongkongista Manner-Kiinaan 30 minuuttiin. Siltayhteyttä pidetään Kiinan yhtenäisyyden symbolina. Vuoteen 2035 mennessä siltaa tulee käyttämään 60 000 ajoneuvoa ja 250 000 matkustajaa Kiinan Zuhain ja Macaon ja Hongkongin välillä.
Yleiset rakennustiedot
Myös OBO Bettermannin järjestelmäratkaisuja on asennettu tähän megaprojektiin. Valtavassa rakennushankkeessa on käytetty tuotteita alueilta liitäntä-, tiivistys- ja kiinnitystarvikkeet, ylijännite- ja salamasuojaustarvikkeet sekä kaapelihyllyt .
Miksi asiakas valitsi OBO-tuotteet?
Vaativien ja vaikeiden meriolosuhteiden vuoksi vedenalaisiin tunneleihin asennettiin Magic-lankahyllyt erilaisilla rakenteilla ja eri mitoilla. Niiden avulla voidaan asentaa suuria määriä kaapeleita. Lisäksi ne ovat erittäin kestäviä ja joustavia käytössä. Sen vuoksi puhallinhuoneessa on käytetty suuria kuormituksia ja rasituksia kestäviä SKSM-levyhyllyjä vahvavirtakaapelien asennukseen.
Lukemattomien ulkoalueille asennettujen sähkölaitteiden suojaamiseen insinöörit valitsivat ulkoiseen salamasuojaukseen pääkomponeteiksi isFang-sieppaustuoteet ja isCon-johtimet. Ne on asennettu siltatornin yläsivulle ja moniin ulkona sijaitseviin opastauluihin. Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä OBO Bettermannin tuotteista, joita tässä meriyhteysprojektissa käytettiin.
15 kilometrin pituinen osuus on tällä hetkellä maailman pisin terässilta. Sen lisäksi rakennusprojektiin kuuluu 6,7 kilometrin pituinen vedenalainen tunneli, joka on pisin ja syvimmällä vedenpinnan alapuolella sijaitseva tunneli.
Länsipuolelle insinöörit rakennuttivat keinotekoisen saaren, joka sijaitsee Macaon ja Zuhain välissä. Sillan avaamisesta lähtien saaressa sijaitsevat tulliasema sekä erityishallintoalueen Macaon ja Kiinan rajanylityspaikan laitokset ja laitteistot.